جمعه، بهمن ۱۹، ۱۳۸۶

Terry and Randy

اول. رندی پاوچ (Randy Pauch) استاد علوم کامپیوتر و ارتباط انسان و کامپیوتر در دانشگاه کارنیگی ملون (Carnegie Mellon) آمریکاست. در سپتامبر 2006، متوجه میشه که سرطان کیسه صفرای پیش رونده ای داره که اغلب اندامهای داخلیش رو مورد حمله قرار داده .

رندی پاوچ درمانهای مختلفی رو برای رهایی از این بیماری آغاز میکنه اما در نهایت پزشکان شکست روشهای درمانی رو تایید میکنند و رندی تصمیم میگیره در مدت زمان باقیمانده تا پایان عمرش سلسله سخنرانیهایی رو با عنوان The Last Lecture آغاز کنه.

امروز بصورت تصادفی فیلم یک سخنرانیش رو در برنامه oprah دیدم. این ویدئو رو اینجا قرار میدهم و به همه دوستان توصیه میکنم ببینندش. این سخنرانی برای من بسیار الهام بخش بود. خصوصا اون بخشیش که در مورد نک و نال کردن و نالیدن صحبت میکنه. رک بگم یکم خجالت کشیدم. پست قبلیم رو پاک نمیکنم برای اینکه بهرحال بخشی از حس و حالم بود. اما امروز بعد از دیدن این سخنرانی، حال متفاوتی پیدا کردم و روز بسیار خوبی داشتم.

دوم. یکی دیگه از انسانهایی که جدا زندگیشون بنظر من فوق العاده الهام بخشه، Terry Fox شخصیت محبوب و قهرمان کانادایی هاست.

تری فاکس پس از یک تصادف دچار سرطان استخوان میشه و یک پاش رو هم از دست میده. در حالیکه سرطانش در حال پیشرفت بوده و قطعا میدونسته که مدت زیادی زنده نمیمونه، و با اینکه یک پاش از زانو به پایین مصنوعی بوده تصمیم میگیره شرق به غرب کانادا رو بدَوه و با گرفتن یک دلار از هر کانادایی، برای کمک به در مان سرطان پول جمع آوری کنه (fund raising) .

تری سفرش رو از شرقی ترین نقطه کانادا و از شهر St. Jones در New Newfoundland and Laboradore آغاز میکنه. در آغاز سفرش، دو بطری آب از اقیانوس اطلس برمیداره که در انتها و در British Columbia اونها رو به اقیانوس آرام بریزه. تری در هرروز از سفرش که نام ماراتن امید بهش داره بود، 42 کیلومتر میدویده و با رسیدن به هر شهر و روستا، از هر کانادایی برای هدفش، یک دلار تقاضا میکرده. تری، بعد از 143 روز، در سپتامبر همون سال بدلیل پیشرفت سرطان مجبور میشه سفرش رو متوقف کنه. تری، 5337 کیلومتر دویده بود و آزمایشها نشون میدادند، سرطان از هرکدوم از ریه هاش، حجمی بانداره یک توپ گلف باقی گذاشته بود...

بلافاصله بعد از اینکه تری بدلیل بیماری مجبور شد سفرش رو متوقف کنه، تلویزیون CTV از همه افراد مشهور و محبوبی که نزدیکی تورنتو بود دعوت کرد تا در برنامه ای به احترام تری و برای پیشبرد هدفش شرکت کنند. اون شب، میلیونها دلار از طریق اون برنامه برای کمک به درمان سرطان جمع آوری شد و مجری برنامه تری رو مرد شش میلیون دلاری واقعی خواند. تری، سال بعد و یکماه مانده به تولد بیست و سه سالگیش درگذشت.

هرسال، در سالگرد آغاز سفر تری فاکس، مردمان زیادی در سراسر دنیا در ماراتن امید شرکت میکنند و برای درمان سرطان پول جمع میکنند. سالها بعد یک مبتلا به سرطان به نام استیو فونیو (Steve Fonyo) که مثل تری یک پاش رو از دست داده بود، سفر تری رو کامل کرد.

لینکهای مربوط و مراجع:

وبسایت شخصی رندی

لینک سخنرانی دیگرش با عنوان مدیریت زمان

متن سخنرانی اول

سخنرانی رندی در برنامه اُپرا

درباره تری فاکس

مجسمه تری در اُتاوا

1 نظرات :

ناشناس گفت...

It was an incredible talk. Thanks for introducing it.