شنبه، دی ۱۵، ۱۳۸۶

اول. این شعر زیبا رو از وبلاگ دوست خوب و عزیزم و همکار قدیمی، مهسا برداشتم (اجازه هم گرفتم البته!)

شعری که جوشید از دلم اینبار باشد مال تو
احساس شیرینِ دلی تبدار باشد مال تو

از من بریدی بی سبب، من هم گذشتم از دلم
پاینده باشی سهم این ، ایثار باشد مال تو

باشد برو بی اعتنا ، تنها رهایم کن ولی
قلبی که مانده پشت این ، دیوار باشد مال تو

چیزی ندارم من دگر، جز یک رمق جان در بدن
حتی همین این یک رمق، صدبار باشد مال تو

جز شعر چیز دیگری ، در چنته ام پیدا نشد
قابل ندارد این غزل ، بردار باشد مال تو


دوم. این شعر رو وقتی دانش آموز ابتدایی بودم، خونه داییم که کرمانشاه زندگی میکنه حفظ کردم و دیگه هرگز یادم نرفت. شاعر پرتو تخلص میکنه و از شاعرهای خوب کرمانشاهه. شعر رو پس از گوش دادن به یکی از آوازهای سوزناک شجریان گفته و مخاطب شعر هم شجریانه. تقدیمش میکنم به دایی عزیزی که فوق العاده دلم براش تنگ شده...

یه کزه نیه مه‌رهه‌م جه‌رگ سزیامه
خو
ه‌م بیمه خر ئه‌و کزه‌ته یه چ مه‌قامه

ئه‌ر لا نیه
‌گری یه‌ی که‌ره‌ته مال خراوم
تاوان تو چه
‌س عاده‌ت به‌خت گلیامه

هه
‌ر داری ئه‌گه‌ر به‌ر بگری، سه‌ر چه‌مه‌نیدن
من بی سه
‌مه‌ری ئافه‌ت پشت چه‌میامه

پیری له ده‌ره‌و هات و جوانی نه‌مه‌ن ئه‌مما
دل چاوه
‌ری عومر وه‌غاره‌ت بریامه

کوست بکه‌وی دل تو نیه‌زانم حه‌ره‌شه‌ت چه‌س
له
‌ی گه‌نوهگه‌ن پیری و زه‌نگ زریامه


نه پاو ده‌سم ها وه قه‌ره‌ی خوه‌م نه زووانم
له
‌ی مولکه چمانی وه ئه‌سیری گریامه

چشتی نیه په
‌رتو بکهده نه‌زری بالات
له
‌و رووژه خه‌ریدار تو بیم ئه‌لشکیامه

(خواستم ترجمش کنم اما اصلا جالب نشد، با معذرت از دوستان عزیز غیر کرد)

سوم. دانش آموزان دبیرستان اینجا درسی دارند با نام parenting که در اون آداب نگهداری از کودکان خردسال و بقول خودمون نوزاد رو می آموزند. چیزی که بسیار جالبه امتحان پایان ترمشونه. امتحان بدین ترتیبه که یک عروسک همقد و هموزن یک نوزاد چندماهه رو باید به مدت 3 روز (تعطیلات آخر هفته) نگهداری کنند. این عروسک به ظاهر بی آزار، یک کامپیوتر پیشرفته و از قبل برنامه ریزی شده س که قرار توی این سه روز، نقش بچه رو بازی کنه و در عین حال، عکس العملهای مادر یا پدر (همون دانش آموز امتحان شونده) رو برای استاد، ضبط و ثبت کنه. بچه نصف شب شروع به گریه میکنه و خلاصه توی این سه روز، تا جایی که میتونه والد یا والده محترم رو اذیت میکنه و در عوض پارامترهایی از جمله فاصله زمانی شروع گریه و در آغوش گرفته شدن رو دقیقا ذخیره میکنه. گرچه چیزی نمیخوره اما دقایقی باید بعد از ساعت غذا، باید روی شکمش خوابونده بشه و خلاصه مراقبت کامل. هرگونه خشونت یا افتادن بچه هم ظاهرا خطای بزرگ و آسیب رسون تلقی میشه و میتونه منجر به نمره پایین برای دانش آموز بشه... . وقتی من نسبت به این محصول تکنولوجیکال (!) علاقه وافر نشون دادم، یکی از دوستان که پرستاری میخونه بهم گفت که اینکه مدل خیلی ساده
‌شه! ما مدل پیشرفته ترش رو بعنوان مریض در دوره های آموزشیمون استفاده میکنیم !!!



چهارم. دو عکس، دو منظره...

7 نظرات :

avin گفت...

اول اینکه این کامنت تا باز می شه آدم یادش می ره چی می خواسته بگه :(

دوم اینکه چه شعر خوشگلی
ملت ابتدائی بودن شنیدن ما پامون لب گوره می شنوفیم :(

سوم اینکه شعر کردی هم عالی بود و راست گفت یکه ترجمه بشه اون حس واقعی خودشو از دست می ده

چهارم اینکه بابا عکاس! چه عکس خوشگلی

هم تابستونش محشره هم زمستونشه
و آفرین به عکاسش که حالا عکسای حرفه ایی دو منظوره می گیره

وریااااااااااااا یه امضا پای این عکسا بزار ببین ما کی گفتیم بهت

پنجم اینکه ما رو هم بد عادت کردین با این شمارشهاتون :) یاد گرفتیم مثل ملت بشماریم

ناشناس گفت...

akh juuun, in 2 ta aks khoshgellaaaaaaaaa, 2ta dige ham bud ke kheli khoshgel budan oonaro ham bezar,
badesham inke baba jun man ke kordi balat nistam, ghablan ye motarjem dashtam ke hala nistesh, ye moalemam dashtam ke oonam parid, hala yavashaki tarjomash kon, ghol midam khoshgel darkesh konam;)
akharesham inke, are valla sheresh kheili khoshgel bud
aha ye chiz dige, man harchi be doguleham feshar miaram, mahsaro yadam nemiad!!!??? (begu foozooliii:D:D:D)

ناشناس گفت...

این دوتا عکست فوقالعاده خوشگل موشگل
بود

دارا

ناشناس گفت...

جدی جدی این عکسهاروخودت میگیری؟خیلی قشنگه دل ادمو و میبره

ناشناس گفت...

ولله من خوب بلدم کردی بخونم ولی الان نیم ساعت دارم با این شعر سروکله مزنم هنوز نتونستم بخونمش فقط تشخیص دادم کردی کرمانشاهیه!

ناشناس گفت...

آره بهارجان. شاید مال همینه که کرمونشاهیه. با کردی خودمون یخده توفیر داره. مثلا این "سزیا" اینجا رو ما میگیم سوتیاگ !!یا موارد مشابه

ناشناس گفت...

دوتا غلط املایی هم داشت که درستش کردم